Friday, April 10, 2009

Walaupun dalam pilihanraya lepas aku mensabotaj undi DUN hingga jatuhnya kerajaan BN Perak, (walaupun ADUN tempat aku tu menang..), undi bagi Parlimen Tambun aku tetap bagi kat Datuk Husni. Asri Othman mamat PKR yang lawan dia aku tak boleh nak nilai. Sebab sapa pun tak tau mana mai mangkuk tu. Takde yang perlu dibanggakan.


Tapi Datuk Husni ni sangat bagus. Sebab dia mengingati dengan mudah muka-muka yang walaupun baru dijumpanya beberapa kali. Pernah masa terserempak dengan dia di Treasury, Putrajaya, aku senyum kat dia yang masa tu memegang jawatan Timbalan Menteri Kewangan II. Dia dengan tanpa segan silu menyapa " Miker orang Tambun kan?".

Terkejut la bila dia boleh ingat macam tu. Haha.

Semalam, dia dilantik dalam Kabinet Najib sebagai Menteri Kewangan II. Teman nak ucapkan tahniah la pada dia.

Masa menyampaikan bantuan mangsa ribut di Taman Perpaduan, bulan 10 tahun lepas, dia dalam ucapannya menyebut,

" Saya adalah ahli parlimen paling miskin di dewan rakyat. Saya berhenti jadi pegawai bank dan menumpukan dalam politik. Tetapi saya tak ada apa-apa bisnes. Tuan-tuan boleh tengok rumah saya di Sungai Rokam. Jangan-jangan lebih kecik dari rumah tuan-tuan. Saya datang dari keluarga susah. Dulu saya mandi Sungai Kinta je. Bila tahi lalu, kami adik beradik lari naik ke atas darat. Ramai ahli parlimen di dewan rakyat memandang rendah kepada saya. Tetapi saya dipilih tuan-tuan semua, dan saya berterima kasih."


Begitulah sikap Datuk Husni yang aku suka. Kadang-kadang, wakil rakyat tempat kita sendiri yang menentukan siapa yang akan kita sokong. Kalau calonnya muka macam penyamun ( Sori orang Bukit Gantang..) dah tentu kalah.

Semoga Datuk Husni yang murah dengan senyuman ni akan bekerja dengan bersih, cekap dan amanah dan TOLONG kekalkan status "ahli parlimen paling miskin" yang disebut tempoh hari.

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online