Saturday, August 29, 2009

Ya, setelah hampir langsung tidak bersuara mengenai Indonesia, penulis kali ini terpanggil untuk membuat komentar sini atas apa yang telah berlaku baru-baru ini melibatkan gangguan lagi ke atas hubungan Malaysia-Indonesia.

Tindakan kebudak-budakan Menteri Pelancongan Indonesia yang mewakili 220 juta penduduk Indonesia mengutuk MALAYSIA berkenaan di iklan National Geographic mengenai promosi pelancongan negara ini seolah-olah mencerca pemerintah Malaysia secara langsung walhal kerajaan Malaysia langsung tidak terlibat dalam urusan pembikinan iklan tersebut.

Kekhilafan yang berlaku adalah atas sikap cuai pihak penyiar dan pembekal bahan siaran tetapi bunyi kata-kata 'seorang jagoan sekolah yang mahu berlagak samseng' seperti Menteri Pelancongan Indonesia agak memalukan. Mungkin hanya menteri jenis ini yang terhasil dari demokrasi jalanan.

Walaupun 70% jenayah yang berlaku di Malaysia diilhamkan oleh tenaga kerja Indonesia dan penyelinap Indonesia , sentimen membenci negara tetangga tidak ada dalam pemikiran rakyat Malaysia berbangsa Melayu berjumlah 60% dari populasi Malaysia.

Rakyat Indonesia sebenarnya adalah kaum gasar yang dahagakan persengketaan tidak kira dari yang tinggal di bawah jembatan layang sehinggalah yang tinggal di rumah-rumah agam.

Maka mungkin kerana ianya dipupuk oleh sikap bangsa Indonesia itu sendiri yang agak gasar. Sikap di mana mereka hanya dahagakan perselisihan dan terlalu punya banyak masa untuk melaung-laungkan api pergaduhan.

Akhirnya, terjadilah situasi seperti pada tahun-tahun konfrontasi 60an di mana askar Indonesia yang dihantar ke pantai-pantai Johor akhirnya enggan berperang dengan Malaysia kerana mereka mendapati Melayu-Melayu keturunan Jawa yang banyak tinggal di pantai barat Johor, yakni sama keturunan dengan mereka yang hendak mereka perangi. Ini membawa maksud bahawa tentera-tentera Indonesia itu sendiri tidak tahu bagaimanakah Malaysia itu pada hakikatnya.

Begitu jugalah kebanyakan rakyat Indonesia hari ini yang tak pernah kenal Malaysia, apatah lagi menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur. Setelah tiba di sini, merekalah yang seboleh-bolehnya sedaya upaya mencari jalan untuk tinggal dan bekerja melebihi tempoh masa yang diizinkan.

Kebanyakan rakyat Indonesia yang menjadi jagoan dalam membawa aspirasi menentang Malaysia rata-rata merupakan rakyat Indonesia yang ketandusan ilmu Geografi, Kependudukan, Antropologi, apatah lagi peluang untuk mengkaji negara Malaysia di bumi Malaysia sendiri. Mereka lebih malang jika dibandingkan dengan rakyat mereka yang tinggal di kampung-kampung yang lebih berpeluang merantau ke Malaysia mendapatkan rezeki dengan berlipat ganda.

Kebanyakan penyokong agen permusuhan ini terdiri dari golongan belia di bandar-bandar utama yang tertimpa dengan masalah kurang gaji, pengangguran dan penindasan puak konglomerat. Mereka juga mempunyai irihati terhadap kemampuan rakan senegara mereka yang berkemampuan setelah berpeluang bekerja di Malaysia. Justeru, secara psikologinya, kecaman MALINGSIA, MALINGSHIT, MALAYSIAL dan segala kecaman puak tak bertamadun yang sebenarnya dimaterialkan untuk melangsiri rasa iri hati yang amat.

Selain itu, cara stereotyping orang Indonesia terhadap setiap rakyat Malaysia menunjukkan mereka tidak memahami langsung negara Malaysia itu sendiri.

Seperti contoh, pekerja-pekerja wanita Indonesia enggan bekerja dengan orang Melayu yang kononnya tidak sekaya Cina, ada diantara mereka di dera oleh majikan berbangsa Cina itu dengan deraan yang zalim. Yang dihentam Indonesia ialah orang Melayu yang memerintah negara.

Sebenarnya, rakyat Indonesia agak buta demografi negara tetangga dan hanya diperhangatkan sentimen mereka oleh media-media Indonesia yang bersikap pengadu-domba.

Akibatnya, rakyat Indonesia berpemikiran bawahan akan menjadikan isu-isu ini sebagai isu yang sangat sensasi kerana keinginan mereka untuk melihat peperangan negara sebangsa seagama itu sangat tinggi.

Pada detik bilakah mereka akan meletakkan perkara remeh ini ke tepi dan memikirkan bagaimana usaha untuk memajukan ekonomi mereka sendiri dan bergerak bersama kemajuan ekonomi sejagat? Selain dari masuk ke Malaysia dan melaykukan jenayah merampok, meragut dan memecah rumah yang gede-gede?

Benarlah kata bijak pandai yang berbunyi, semakin ramai penduduk sesebuah negara, semakin ramai orang-orang yang bodoh dan bangang terdapat di negara tersebut.

1 comments:

Unknown said...

Setuju sangat dengan tulisan ko.

Walaupun hati sedikit marah terhadap warga Indonesia..tetapi aku doakan agar Indonesia lebih fokuskan kepada membangunkan negeri sendiri daripada membuat adu domba yg boleh mengasut pemerintah melupakan hal2 yang penting.. Amin!!

 

blogger templates | Make Money Online